Thursday, June 11, 2015

Pengalaman Temuduga SPA

Assalamualaikum w.b.t & hai...

          Sebenarnya dari sebelum pukul 12 malam aku dah bukak tab New Post ni tapi tak mula menaip, ni dah dekat pukul 5 pagi baru nak menaip. Haa, puncanya nak kena siapkan laporan program khidmat komuniti TC dulu sebab esok dah nak kena submit. Ni bukan kes buat keje last minutes k, tapi banyak sangat komitmen lain hihi. Dalam kalut nak siapkan laporan tu sempat gak aku main game candy crush pastu ikut g ngeteh lewat malam hahahha :D

            Jadi kisahnya entri kali ni aku nak cerita serba sikit pengalaman pertama kali pergi temuduga SPA. Sape taktau SPA tu apa boleh la Google. Kisahnya awal bulan April tu aku dapat sms dari pihak SPA untuk temuduga online bagi jawatan Pembantu Tadbir P/O (Kerani & Operasi) Gred N17 sebelum layak untuk temuduga sebenar. Pada 13 April, 8.30 malam tu aku mulalah langakah pertama peperangan aku menjawab soalan-soalan temuduga online tu, macam-macam adoooo... Hahaha aku mengakulah masa tu aku cheat jugak sebab aku call family kat rumah mintak tolong bagi jawapan. Iye lah, soalan terlalu umum plus aku rasa masa tak mencukupi jadi dalam keterpaksaan aku relakan. Hahaha, alhamdulillah aku lulus temuduga online tu >_<

          Langkah seterusnya, aku tunggu je lah panggilan temuduga dari bulan April tu sampailah akhir bulan Mei. Lama jugak lah sampai keluar berita jawatan SPA akan dibekukan, masa tu aku ingat dah takde harapan dan aku dah redha anggap takde rezeki. Tiba-tiba lepas redha tu dapat pulak sms untuk panggilan temuduga. Aku takde la buat persediaan awal, persediaan aku semua sehari sebelum hahaha sampai baju pon kena pinjam kakak punya sebab aku ingat baju yang aku tempah berbulan sebelum tu sempat siap, sekali tak siap jugak.... :'(

Pakaian (perempuan sahaja): *Tips ni aku dapat dari pensyarah UTHM, dia pernah jadi setiausaha kerajaan :)

1. Pakaian berwarna bumi is the best, takmo striking2 (etc: Cream, Brown, Grey and Sea Blue!)
    - so aku pakai blue!
2. Perempuan berbaju kurung (sebaiknya plain), formal attire pon boleh tapi jangan berseluar!
    - aku pakai kurung moden, tapi baju plain tapi kain jalur biru hitam hahahha
3. Tudung bawal (plain), shawl pon boleh tapi takmo hijabster angat tawwww :p
    - aku pakai instant shawl dark blue, supposedly to be my shawl raya :D
4. Kasut bertutup dengan sedikit heels (penting!, dan sebaiknya berwarna hitam)
    - aku tak sempat beli, jadi pinjam kasut adik, bertutup, sedikit heels tapi tak plain hahahha
5. Beg tangan? i've no idea. Dan aku pon tak bawak beg masuk bilik, bawak fail je :)


Lain-lain:

1. Dokumen kasi lengkap, yang wajib tu jangan tinggal photostat satu pon.
    - Macam aku fail cuma ade sijil wajib sebab fail sijil koko aku tinggal kat hostel hmm :(
    - Ic, surat beranak, sijil spm, sijil berhenti (paling penting!) 
      Aku seminggu sebelum temuduga baru g buat gantian surat beranak hilang :(
    - Resume bergambar please jangan lupa buat & bawak! Aku malam tu baru sibuk buat :(
    - Asingkan dokumen original dan photostat.
      Original, letak dalam fail satu persatu, photostat susun ikut urutan dan staple
    - Kalau korang temuduga jawatan SPM, bawak je semua sijil spm tu...
    - Kalau ade diploma tak salah nak letak dlm resume & tunjuk sijil diploma
      Aku letak dlm fail & resume sekadar utk depa tahu. takde bg photostat sbb mohon jawatan SPM...
      Ade org kata, jangan tunjuk & bgtau atas sebab2 tertentu, tapi bg aku kalau ade rezeki ade je :)

2. Kedatangan:
    - Mohon datang awal sekurang2nya 15 minit
      untuk persiapan diri dan dokumen sbb org depa akan cek dokumen kita
      aku datang awal sejam tapi still kena menunggu 4 jam jugak :')
    - Kalau rasa tak boleh datang pada tarikh tersebut jangan diamkan diri
      Call asap/emel depa untuk tukar tarikh atau inform ketidakhadiran, they're just nice
      Kawan-kawan aku 2 orang tukar tarikh sbb masa tu takde kat negeri tu
 
3. Sebelum temuduga:
    - Buat research pasal jawatan korang
    - Isu semasa / kejadian sebelum atau selepas tarikh temuduga
    - buat research pasal pegawai & kementerian yang akan temuduga korang
    - Karang ayat perkenalkan diri supaya tak gagap dan ter'over' cerita
    - Baca doa penenang hati, aku tunggu 4 jam tu sempat habis 100 kali surat al-Fatiha, selawat, doa...
    - Girls, kalau dah tunggu lama2 jgn lupa touch up muka k. Nanti make up cair lagi buruk jadinya..

4. Sesi temuduga:
    - Sebelum masuk jangan lupa ketuk pintu 3 kali. Pastu bagi la salam ke apa.
    - Takyah bersalaman kalau dia tak hulur dulu, aku selamat sebab penemuduga dua2 lelaki hahahha
    - Dah masuk tunggu dia jemput duduk dulu baru duduk
    - Duduk sopan, tegak, kaki jangan bersilang!
    - Senyum simpul sepanjang sesi temuduga, jangan sengih overdose lak! hahaha

5. Soalan yang diajukan: *pengalaman aku
    - perkenalkan diri biar simple tapi padat
      Nama, asal (daerah & negeri), status, tahap pendidikan (kaitkan dgn jawatan)
    - Pengalaman kerja
      aku cerita pasal part time & masa LI sbb masa LI tu mmg ade kena mengena dgn jawatan ni
    - Soalan tak disangka: Apa jawatan yang awak datang untuk temuduga ni?
      I said it confidently! & the panel said I'm the only one who gave them full answer ;)
    - Skop pekerjaan
      Penemuduga banyak sangat tanya aku pasal kerja sebagai pembantu tadbir, failing step by step
    - Soalan kbkk, apa nak buat kalau fail hilang
      Soalan ni tricky sikit, hujung2 baru aku dapat bg dia jawapan yg dia nak
    - Integriti diri & kaitan dengan tugas kita
      Jawapan aku kepada soalan ni adalah kerjasama.
    - Isu semasa: Sapa nama agong? :')
      Haa, yg ni aku lupa tapi aku igt nama sultanah hahaha dah nak habis dia membebel sebab aku lupa tu baru aku ingat pastu bgtau dia sbb aku nak dia tau yang aku mmg tahu nama agong cuma blur seketika hehehe
    - Habis temuduga jangan lupa amik fail original & ucap terima kasih & letak harapan sikit :)

Pastu keluar dengan sopan santun, lupakan segalanya, tawakal & jalani kehidupan macam biasa sampai tarikh keputusan keluar baru risau k! Jadi macam saya... hahaha 
Btw, aku lupa nak bagitau yang aku tak ditanya langsung sekarang tgh buat ape.. hahaha risau gak kalau dia tau aku dah sambung degree.

Salam subuh semua :*





P/s: Tadi aku terjumpa orang tu kat Giant.
Dua kali.
 kbai.




No comments: