Pelangi Di Waktu Senja (PART 4)

          Sebulan bercuti membuatkan Warina berat hati untuk kembali ke Melaka namun dikuatkan juga hatinya memandangkan itu adalah semester terakhir dia di sana . Seperti biasa , dia pulang ke Melaka bersama-sama Tahira . Perjalanan pada waktu pagi itu menyegarkan Warina , dia terpegun melihat keindahan dunia ciptaan Allah SWT . Di kiri dan kanan jalan terdapat pepohon hijau yang menyegarkan setiap mata yang melihatnya . 

          Setelah selesai menyelesaikan segala urusan , Warina segera mencari kelibat Azizah yang sudah lama tidak ditemuinya itu . Rasa rindu membuak-buak di dadanya . Lebih kurang 10 minit tidak menemui batang hidung Azizah , Warina pun menuju ke cafe untuk menikmati soya bean kegemarannya . Sedang asyik menghirup soya bean di dalam tin , tiba-tiba hinggap satu tepukan di bahunya . Habis tersembur segala isi minuman di dalam mulutnya .

          " Oh mak kau ! " latah Warina secara tidak sengaja .
          " Hahahahaha apalah kau nie , aku Azizah lah bukan Mak kau ! " sindir Azizah sambil ketawa terbahak-bahak tak cukup nafas .
          " Woi makcik , mana salam kau ? Tiba-tiba je sergah aku dari belakang , nasib baik takde orang duduk depan aku nie kalau tak habis make up dengan baju dia kena penangan soya bean aku nie . Ishishish , kau nie dari dulu tak berubah . Perangai tak serupa perempuan melayu terakhir . hahaha " balas Warina .
          " Yelaa , dah puas membebel ? Penat tahu tak aku cari kau dari tadi , last-last kat sini jugak kau ada . Eh , jum laa balik bilik . Banyak benda aku nak cerita lagipun aku tengok orang kat sini semua dah pandang kau semacam . Mesti dia orang gelakkan kau sebab melatah tadi . Hahaha . "
          " Erk , kau punya pasal lah nie . Okay jum kita pergi tempat biasa , telinga aku pown dah tak sabar nak dengar cerita kau yang dari dulu tak pernah nak habis . "

          Mereka berdua bergerak ke sebuah pondok yang terdapat di bawah satu pohon yang rendang . Di situ tempat kebiasaan mereka menghabiskan waktu jika ada masa lapang . Mereka jarang menghabiskan masa di bilik kerana mereka duduk di bilik yang berasingan dan mereka lebih selesa berkongsi cerita di tempat yang tenang serta jauh dari orang ramai . 





p/s : Maaf , semangat saya untuk meneruskan cereka ini kian pudar . Jalan cerita pown dah lari entah ke mana --'

Comments

Popular Posts